پایگاه اطلاع رسانی هیأت والیبال شهرستان ابرکوه

پایگاه اطلاع رسانی هیأت والیبال شهرستان ابرکوه

آخرین اخبار و فعالیت های ورزش والیبال شهرستان ابرکوه
پایگاه اطلاع رسانی هیأت والیبال شهرستان ابرکوه

پایگاه اطلاع رسانی هیأت والیبال شهرستان ابرکوه

آخرین اخبار و فعالیت های ورزش والیبال شهرستان ابرکوه

جلسه هیات والیبال

جلسه هیات والیبال شهرستان در روز پنجشنبه مورخ 1390/02/29 ساعت 7 عصر در باغ آقای حمیدی زاده برگزار شد و پیرامون مباحث گوناگون والیبال شهرستان بحث و تبادل نظر شد و در پایان تصمیماتی اتخاذ گردید که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهد شد.


1- برگزاری مسابقه دوستانه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در روز 3 خرداد

2- راه اندازی والیبال ساحلی

3- برگزاری کلاس های آموزش والیبال به صورت وسیع تر در تابستان

4- آماده سازی تیم والیبال متولدین 75 به بالا جهت حضور قدرتمند در مسابقات استان 


http://s1.picofile.com/file/6685736416/DSC01565.jpg


بازدیدکنندگان عزیز می توانند جهت ارتباط با هیات والیبال شهرستان ابرکوه و ارسال نامه ها و پیام های خود از گزینه تماس با من در منوی بالای وبلاگ استفاده کنند.

باتشکر

روابط عمومی هیات والیبال شهرستان ابرکوه

برنامه و مقررات مسابقات والیبال متولدین سال 75 به بالا

مقررات مسابقات متولدین سال 75 به بالا

1- متولدین سال 75 و به بالا حق شرکت در مسابقات را دارند.
2- ارائه کارت تکمیل شده شرکت در مسابقات (عکسدار) الزامی است.
3- مسابقات به صورت دو گیم از سه گیم برگزار می شود.
4- تیمی که در دو مسابقه شرکت ننماید از جدول مسابقات حذف میگردد.
5- مسابقات بر اساس آخرین قوانین و مقررات فدراسیون والیبال انجام می گیرد.
6- محل مسابقات سالن ورزشی شهیدصدوقی واقع در ابتدای بلوار امام جعفر صادق می باشد.

برنامه تیم والیبال شهرستان ابرکوه


ردیف

تیم ها

روز

تاریخ

ساعت

1

نوری – ابرکوه

یکشنبه

90/03/29

17

2

ابرکوه – نعیم آباد

پنجشنبه

90/04/02

18

3

ابرکوه – اردکان

سه شنبه

90/04/07

19

4

زارچ – ابرکوه

سه شنبه

90/04/14

19

5

تفت – ابرکوه

یکشنبه

90/04/19

18



شرکت لبنیات اعلا ابرکوه حامی نوجوانان شهرستان ابرکوه در مسابقات متولدین 75 به بالا

http://s1.picofile.com/file/6685776656/untitled.jpg

مسابقات والیبال متولدین سال 1375 استان یزد

بنا بر اعلام هیات والیبال استان یزد مسابقات والیبال ویژه متولدین 75 به بالا بعد از اتمام امتحانات در دو گروه برگزار خواهد شد.

گروه اول تیمهای شیخ فضل ا... نوری ، اردکان، تفت، نعیم آباد یزد، زارچ و ابرکوه

گروه دوم تیمهای شهید چمران، زرتشتیان مریم آباد، شهید صدوقی یزد، بهاباد، شهدای کسنویه و زرتشتیان یزد


دیدار رئیس تربیت بدنی و اعضاء هیئت والیبال ابرکوه با یک پیشکسوت

دیدار رئیس تربیت بدنی و اعضاء هیئت والیبال ابرکوه با آقای رسول شریفی


http://s1.picofile.com/file/6586753518/IMG_0692.jpg

رئیس تربیت بدنی ابرکوه به همراه رئیس هیئت  والیبال و دبیر این هیئت و  همچنین سرپرست باشگاه شهرداری ابرکوه از پیشکسوت والیبال شهرستان دیدار کردند. ابوالفضل قاسمی رئیس تربیت بدنی ابرکوه در این دیدار، با اشاره به مقام والای  معلمان، وظیفه ورزشکاران را تجلیل از معلمان پیشکسوت در عرصه ورزش ذکرنمود

عباس حمیدی زاده رئیس هیئت والیبال ابرکوه نیز، ضمن تجلیل از تلاش های ارزنده آقای رسول شریفی به عنوان یکی از پیشکسوتان ورزش شهرستان ، خواستار تداوم همکاری های وی با  هیئت والیبال گردید.


http://s1.picofile.com/file/6586788728/IMG_0694.jpg



بازدیدکنندگان عزیز می توانند جهت ارتباط با هیات والیبال شهرستان ابرکوه و ارسال نامه ها و پیام های خود از گزینه تماس با من در منوی بالای وبلاگ استفاده کنند.

باتشکر

روابط عمومی هیات والیبال شهرستان ابرکوه

دیدار رئیس تربیت بدنی و اعضاء هیئت والیبال ابرکوه با یک پیشکسوت

دیدار رئیس تربیت بدنی و اعضاء هیئت والیبال ابرکوه با یک پیشکسوت ورزشی


رئیس تربیت بدنی ابرکوه به همراه رئیس هیئت  والیبال و همچنین دبیر این هیئت، از پیشکسوت والیبال شهرستان دیدار کردند. ابوالفضل قاسمی رئیس تربیت بدنی ابرکوه در این دیدار، با اشاره به مقام والای  معلمان، وظیفه ورزشکاران را تجلیل از معلمان پیشکسوت در عرصه ورزش ذکرنمود

عباس حمیدی زاده رئیس هیئت والیبال ابرکوه نیز، ضمن تجلیل از تلاش های ارزنده حبیب  پورعسکری به عنوان یکی از پیشکسوتان ورزش شهرستان ، خواستار تداوم همکاری های وی با  هیئت والیبال گردید.

حبیب پورعسکری نیز که اولین معلم ورزشی شهرستان و از فعالان پیشکسوت ورزشی این  شهرستان به شمار می آید از حسن نظر دست اندرکاران ورزش و به خصوص هیئت والیبال  ابرکوه قدر دانی و از زحمات این عزیزان و به خصوص حمیدی زاده و حشمت مجرد به عنوان  دبیر این هیئت، در رونق بخشی به این ورزش قدر دانی و از اعلام آمادگی خود در این  زمینه خبر داد.

این معلم و مربی ورزشی در سال 1380 به افتخار بازنشستگی نائل آمده است. هیئت والیبال ابرکوه در یک اقدام ارزشی همه ساله و در چند نوبت با تنی چند از  پیشکسوتان والیبال شهرستان دیدار می کنند.( نقل از یزد فردا )

معرفی اعضاء هیات والیبال ابرکوه

1) عباس حمیدی زاده ( رئیس هیات والیبال )

2) عظیمه مهدی پور ( نایب رئیس )

3) محمدمهدی حیدری ( دبیر هیات و مسئول روابط عمومی)

4) رسول شریفی ( رئیس کمیته داوران )

5) حبیب پورعسکری ( رئیس کمیته مربیان )

6) سید محمود مرادی( رئیس هیات والیبال بخش بهمن )

7) محمدرضا امیدواری ( عضو هیات رئیسه )

8) مجتبی سالاری پناه ( عضو هیات رئیسه )

9) جلیل فلاح  زاده ( عضو هیات رئیسه )

10) رحمان اکبری ( عضو هیات رئیسه )

11) محمدحسن رستگار (خزانه دار )

12) مهدی زارع زاده ( مسئول والیبال ساحلی )

13) محسن کوچک پور ( مسئول استعدادیابی )

تاریخچه والیبال در جهان/ایران

پیشینه

در ابتدا این ورزش مینتونت نام‌گذاری شده بود و دلیل انتخاب این نام برای همگان نامعلوم بود. تحت تأثیر محبوبیت فراوان بسکتبال در بین عامه، مورگان تصمیم گرفت برای دانشجویان خود ورزشی را به وجود آورد که بازی از روی تور انجام گیرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده از تویی توپ بسکتبال که به دلیل سبکی وزن، به دست‌ها آسیب نمی‌رساند، بازی را شروع کرد. با وجود این که به طور آهسته و کند از Y.M.C.A آغاز شد ولی طولی نکشید که در کلیه شهرهای ماساچوست و نیوانگلند عمومیت یافت.

در اسپرینگ فیلد، دکتر ت. آهالستیگ با مشاهده بازی، مینتونت را به والیبال تغییر نام داد، زیرا قصد اساسی از بازی کردن، فرستادن و برگشت دادن (رد و بدل کردن) توپ از روی تور است که کلمه والیبال، در معنا، این نیت را مشخص می‌سازد. با اینکه والیبال در آغاز ورزشی سالنی بود و در محل‌های سرپوشیده انجام می‌شد و اساسا برای فعالیت های سرگرم کننده پیشه‌وران و تجار اختصاص یافته بود ولی کم‌کم به زمین‌های روباز کشیده شد و به عنوان یکی از فعالیت‌های جالب توجه تابستانی درآمد و به شدّت پیگیری می‌شد.

در آغاز برای بازی والیبال قوانین خاصی تدوین نشده بود، هر فرد و در هر کشوری به میل خود و به طریق مختلف با توپ بازی می کرد. رفته‌رفته والیبال در مناطق و نواحی مختلف جهان گسترش می‌یافت. همچنان که هر ابداع یا اختراعی در آغاز با نواقصی همراه بوده و به مرور زمان تکمیل و رفع نواقص می‌شود، والیبال نیز از این قاعده مستثنی نبود و کم‌کم قوانینی برای این بازی وضع شد و روش‌ها و حرکات تکنیکی جایگزین حرکات قبلی گردید. در سال ۱۹۰۰ پذیرفته شد که امتیازات هر ست بازی ۲۱ پوئن (امتیاز) باشد. در سال ۱۹۱۲ سیستم چرخش به تصویب رسید. در سال ۱۹۱۷ پذیرفته شد که هر ست بازی ۱۵ پوئن (امتیاز) باشد. در سال ۱۹۱۸ تعداد بازیکنان هر طرف زمین ۶ نفر پیشنهاد شد، که مورد قبول عامه قرار گرفت. در سال ۱۹۲۱ موافقت شد که هر تیم با سه ضربه توپ را به طرف دیگر بفرستد. در سال ۱۹۲۳ اندازه زمین بازی ۹×۱۸ متر تعیین شد. به مرور در سال‌های بعد، قوانین فراوانی برای این بازی وضع شد و در بسیاری از قوانین قبلی نیز تغییراتی حاصل گشت، که هنوز هم این تغییرات (سال 2007) ادامه دارد و هر چهار سال یک بار در کنگره جهانی والیبال تغییراتی در قوانین بازی به تصویب می‌رسد و در آخرین کنگره جهانی که در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۷ شمسی) هم زمان با برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات والیبال جهانی مردان و سیزدهمین دوره زنان در ژاپن برگزار شد، با تصویب و تغییر قوانین مانند روش امتیازگیری با برد رالی، امتیازات ۲۵ برای ست‌های اول، دوم، سوم و چهارم و امتیازات ۱۵ برای ست پنجم و همچنین تصویب بازیکن دفاعی لیبرو، به کار بردن روش‌های جدید، دگرگونی و هیجان فراوانی در بازی والیبال به وجود آورده است.

اولین کشور خارجی که والیبال را پذیرفت، کشور کانادا و به سال ۱۹۰۰ بود. اساسا نهضت Y.M.C.A (سازمان جوانان مسیحی) در معرفی این ورزش به دیگر کشورهای جهان و گسترش آن، سهم فراوانی دارد. بازی والیبال در پایان سال ۱۹۰۰ به هندوستان و در سال‌های ۱۹۰۵ به کوبا، ۱۹۰۹ به پورتوریکو، ۱۹۱۰ به فیلیپین، ۱۹۱۲ به اورگوئه، ۱۹۱۳ به چین و ۱۹۱۷ به ژاپن و به تدریج از سال ۱۹۱۴ به بعد توسط سربازان قوای آمریکا و مستشاران و اشخاص دیگر به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، چکسلواکی، لهستان، شوروی، بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی معرفی شد و گسترش یافت. ولی به سبب بیگانه بودن این ورزش برای اروپاییان، در ابتدا امر قبول آن به کندی صورت می‌پذیرفت. فرانسه، چکسلواکی و لهستان سه کشوری بودند که قبل از دیگران اقدام به تشکیل فدراسیون ملی والیبال در کشور خود نمودند. کشور شوروی که در سال ۱۹۲۳ اقدام به تأسیس انجمن ملی والیبال نمود، برای پیشرفت و دگرگونی آن فعالیت زیادی به عمل آورد.

اصولا شوروی از کشورهایی است که در پیشرفت تکنیک و تاکتیک والیبال و تنظیم قوانین در جهان سهم به سزایی دارد و برای قهرمانی در مسابقات است که قدرت بزرگ جهانی به حساب می‌آید. کشورهای فرانسه، چکسلواکی و لهستان پس از تشکیل فدراسیون ملی مصمم شدند که با کمک کشورهای دیگر فدراسیون جهانی والیبال را تأسیس نمایند و در سال ۱۹۳۶ به هنگام بازی‌های المپیک در برلین آلمان در این زمینه فعالیت زیادی نمودند ولی با آغاز جنگ جهانی دوم و طغیان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد. به طور کلی تغییرات و پیشرفت والیبال را می‌توان به سه دوره تقسیم نمود، دوره اول از سال آغاز تا سال ۱۹۱۸، دوره دوم از سال ۱۹۱۹ تا سال ۱۹۴۶ و دوره سوم از سال ۱۹۴۷ به بعد که تغییرات و پیشرفت اساسی والیبال در دوره سوم صورت پذیرفته است.

پس از جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های فراوان برای حرکت جدید به والیبال مجدداً آغاز شد و اولین مسابقه جهانی در قاره اروپا، بین دو کشور فرانسه و چکسلواکی در شهر پاریس برگزار گردید. پیگیری برای تأسیس فدراسیون جهانی والیبال ادامه یافت. مذاکرات بین سه کشور فرانسه، چکسلواکی و لهستان منتج به موافقت در جهت تشکیل کنگره ویژه برای تأسیس اتحادیه جهانی والیبال گردید. سرانجام در آوریل ۱۹۴۷ کنگره‌ای با شرکت نمایندگان چهارده کشور از سراسر جهان در پاریس برگزار و موافقت شد، فدراسیون جهانی والیبال (F.I.V.B) تأسیس گردد که این فدراسیون در پاریس تشکیل شد و پل لیبود از کشور فرانسه به عنوان اولین رئیس فدراسیون جهانی والیبال انتخاب شد. به زودی کشورهای زیادی درخواست عضویت خود را برای پیوستن به فدراسیون جهانی والیبال اعلام نمودند که امروز این فدراسیون حدود ۲۱۷ کشور عضو دارد (سال 2007) و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از مردم جهان والیبال بازی می‌کنند.

اولین رئیس انتخابی فدراسیون جهانی والیبال پل لیبود از کشور فرانسه تا سال ۱۹۸۴ (یعنی ۳۷ سال تمام) ریاست فدراسیون جهانی والیبال را با قدرت برعهده داشت و توانست با کمک سایر اعضا، این فدراسیون را در ردیف فعال‌ترین فدراسیون‌ها، و والیبال را در زمره بزرگ‌ترین ورزش‌های جهانی درآورد. پس از تأسیس فدراسیون جهانی والیبال، کمیته‌های مختلفی در داخل آن به وجود آمد و برنامه مسابقات رسمی جهانی تنظیم و آغاز شد. در سال ۱۹۴۹ اولین دوره مسابقات جهانی والیبال برای مردان در پراگ و در سال ۱۹۵۲ دومین دوره مسابقات جهانی مردان و اولین دوره مسابقات جهانی زنان در مسکو برگزار شد. برنامه این مسابقات بطور منظم هر چهار سال یک بار تاکنون در کشورهای مختلف انجام شده است. در سال ۱۹۹۸ دوره چهاردهم مسابقات جهانی مردان با شرکت ۲۴ تیم و دوره سیزدهم مسابقات جهانی زنان با شرکت ۱۶ تیم در کشور ژاپن انجام یافت. (تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران در این مسابقات شرکت نمود) و به سبب اهمیتی که والیبال در بین ورزش‌ها به دست آورد، در سال ۱۹۶۴ مسابقات والیبال مردان و زنان به برنامه بازی‌های المپیک 1964 توکیو اضافه شد که تاکنون (سال 2007) در یازده دوره از بازی‌های المپیک برنامه های آن با اهمیت خاصی انجام شده است. علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان و [[المپیک]، مسابقات والیبال مردان و زنان در سراسر جهان با عنوان‌های جام جهانی، لیگ جهانی، قهرمانی اروپا، پان آمریکن، قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی، والیبال ساحلی، جهانی دانشجویان (یونیور سیاد)، قهرمانی آفریقا، ارتش‌های جهان، گراندپری زنان، راه‌آهن‌های جهان، قهرمانی ناشنوایان، قهرمانی معلولین، پارالمپیک معلولین، قهرمانی کشورهای عربی، چهار تیم برتر، جایزه بزرگ، ستاره‌ها و تورنمنت‌های جهانی و دوستانه و غیره در گروه های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بطور منظم انجام می‌شود. در تاریخچه والیبال جهان باید کشور ژاپن را به عنوان دگرگون کننده تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و آمادگی جسمانی در والیبال معرفی نمود (دگرگون کننده در سرویس، ساعد، انواع [[تاس]خ‌ها، [[توپ‌گیری]خ و انواع آبشارهای سرعتی با پاس های کوتاه الف و ب و ترکیبی و به ویژه بدنسازی).

والیبال جهان

والیبال در سال 1895 میلادی مطابق با سال 1274 شمسی یعنی 105 سال قبل توسط ویلیام ج مورگان مدیر Y. M.c.a در هولیوک ایالت ماساچوست امریکا ابداع شد در ابتدا این ورزش منیتونت نامگذاری شده بود و دلیل انتخاب این نام برای همگان ، نامعلوم بود تحت تاثیر محبوبیت فراوان بسکتبال در بین عامه ، مورگان تصمیم گرفت برای دانشجویان خود ، ورزشی را به وجود آورد که بازی از روی تور انجامگیرد و از لذتبخش باشد مورگان با استفاده از توئی توپ بسکتبال که بدلیل سبکی وزن به دستها آسیب نمی رساند ، بازی را شروع کرد با توجه به اینکه بطور آهسته و کندy. M.c.a آغاز شد ولی طولی نکشید که در کلیه شهر های ماسا چوست و نیو انگلاند عمومیت یافت .

در اسپرینگ فیلد ، دکتر ت ? آ هالاستید با مشاهده بازی ، مینی تونت را به والیبال تغییر نام داد : زیرا قصد اساسی او از بازی کردن فرستادن و برگشت دادن ( رد و بدل کردن ) توپ از روی توراست که کلمه والیبال در معنا این نیت را مشخص می سازد با اینکه در آغاز ورزش سالنی بود و در محلهای سر پوشیده بازی آن انجام می شد و اساسا برای فعالیتهای سر گرم کننده پیشه ورا ن و تجار اختصاص یافته بود ولی کم کم به زمین های رو باز کشیده شد و به عنوان یکی از فعالیت های جالب توجه تابستانی در آمد و بشدت تعقیب می شد در آغا برای بازی والیبال قوانین خاصی تدوین نشده بود هر فرد و در هر کشوری بر میل خود و به طریق مختلف با توپ بازی می کردند رفته رفته والیبال د رمناطق و نواخی مختلف جهان گسترش می یافت .

همچنان که هرابداع و اختراعی د رآغاز با نواقص همراه بود به مرور زمان تکمیل و رفع نواقص می شد . والیبال نیز از این قاعده مستثنی نبود و کم کم قوانین برای این بازی وضع شد و روشها و حرکات تکنیکی جایگزین حرکات قبلی گردید .

درسال 1900 پذیرفته شد که امتیازات هر ست بازی 21 پوان باشد

در سال 1912 سیستم چرخش به تصویب رسید .

درسال 1917 پذیرفته شد که ست بازی 15 پوان (امتیاز) باشد

.درسال 1981 تعداد بازیکنان هر طرف زمین 6 نفر پیشنهاد شد که مورد قبول عامه قرار گرفت

در سال 1921 موافقت شد که هرتیم با سه ضربه توپ را به طرف دیگر بفرستد

درسال 1923 اندازه زمین بازی 9*18متر تعیین شد .

به مرور در سالهای بعد، قوانین فراوانی برای این بازی وضع شدوبسیاری از قوانین قبلی نیز تغییراتی حاصل شد که هنوز هم این تغییرات (سال0 200) ادامه دارد و هر چهر سال یکبار در کنگره بین المللی والیبال تغییراتی در قوانین بازی به تصویب می رسد ودر آخرین کنگره جهانی که در سال 1998 میلادی (سال 1377شمسی ) همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات والیبال جهانی مردان وسیزدهمین دوره زنان در ژاپن برگزار شد با تصویب وتغییر قوانین مانند روش امتیاز گیری با بردرالی ، امتیازات 25 برای ست های اول ، دوم ، سوم و چهارم و امتیازات 15 برای تست پنجم و همچنین تصویب بازیکن دفاعی لیبرو ، به کاربردن روش جدید مجازات ها وتصویب با پازدن توپ در کنگره قبلی که همه این قوانین جدید دگرگونی و هیجان فراوانی دربازی والیبال بوجود آورده است.

اولین کشور خارجی که والیبال را پذیرفت کشور کاناد ابه سال 1905 کوبا ، 1909 به پورتریکو ، 1910 به فیلیپین ، 1912 به اوروگوئیه ، 1913به چلین و 1917 به ژاپن وبه تدریج از سال 1914 به بعد توسط سربازان قوای آمریکاو مستشاران و اشخاص دیگر ، به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه ، چکسلواکی ، لهستان ، شوروی وبلغارستان وسایر کشورهای معرفی شد و تعمیم یافت ولی به سبب بیگانه بودن این ورزش برای اروپائیان ، درابتدا امر قبول آن به کندی صورت می پذیرفت .

فرانسه ، چکسلواکی و لهستان سه کشوری بودند که قبل از دیگران اقدام به تشکیل فدراسیون ملی والیبال در کشور خود نمودند .

والیبال ایران

لیگ برتر والیبال ایران به همت استاد ابراهیم نعمتی اولین داور جهانی والیبال ایران در سال 1354 تحت عنوان جام پاسارگاد در زمان ریاست فرهاد مسعودی (رئیس وقت فدراسیون والیبال ایران) با شرکت ۱۲ تیم در یک گروه آغاز و تیم دخانیات تهران، قهرمان شد. این جام در سال 1355 با همان تعداد تیم ادامه یافت که این بار استقلا

ل تهران، قهرمان شد.

در سال 1356 مسابقات با شرکت ۱۰ تیم آغاز که به سال 1357 نیز کشیده شد و استقلال بار دیگر بر سکوی اول تکیه زد. در سال 1357 با اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران تشکیلات ورزش و والیبال دستخوش تغییراتی شد و لیگ برتر در دستور کار قرار نگرفت. بالاخره در اواخر سال 1368 با انتصاب محمدرضا یزدانی‌خرم به ریاست والیبال از سوی دکتر حسن غفوری‌فرد، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی تحولات اساسی در ساختار والیبال به وجود آمد و لیگ برتر والیبال توسط سیدرضا هدایتی، هفتمین داور جهانی والیبال که مسئول اجرایی لیگ برتر شده بود، راه‌اندازی شد.

در سال 1368 اولین دوره جام حذفی باشگاه‌های والیبال ایران در زمان پرویز خاکی رئیس وقت فدراسیون والیبال انجام گرفت که استقلال تهران با غلبه بر تیم گنبد قهرمان شد. دوران ریاست پرویز خاکی از سال 1366 تا 1368 بود و مسابقات والیبال ایران به صورت استانی انجام می‌شد که تهران قهرمان سه دوره لقب گرفت.

از سال 1369 لیگ برتر والیبال با شرکت ۱۰ تیم تحت عنوان جام فجر شروع شد و تا سال 1377 که با این نام انجام می‌شد هر سال تعداد تیم‌ها به صورت عجیبی زیاد یا کم می شد. ۸ تیم، ۱۴ تیم، ۷ تیم، ۹ تیم و... تا اینکه در سال 1383 مسابقات با حضور ۱۸ تیم انجام شد.